כלות כותבות: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

מאת: יעל רימון, 11/11/2013

אז טבעת היהלומים על האצבע שלך, המניקור מושלם כדי לא להתבזות כשאת מושיטה את ידך באלגנטיות לכל עובר אורח שרק שאל "סליחה, מה השעה?" ואת מוכנה לצאת לדרך! חתונת החלומות שלך ושל בובי - היר ווי קאם!

יעל רימון: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

אז טבעת היהלומים על האצבע שלך, המניקור מושלם כדי לא להתבזות כשאת מושיטה את ידך באלגנטיות לכל עובר אורח שרק שאל "סליחה, מה השעה?" ואת מוכנה לצאת לדרך! חתונת החלומות שלך ושל בובי - היר ווי קאם!

"אז מה כולה אני צריכה?" , את שואלת את עצמך: "מקום? די-ג'יי? שיער? איפור? משהו לנשנש שהאורחים לא יגידו שיצאו עם בטן ריקה? קונפטי בשבירת כוס? בלונים חמודים כאלה כמו כתר על הראש לרחבה? אה, וואי, חייבים כפכפים פשוט חייבים, אה ומגנטים, אה וארטיקים טבעיים כאלה טעימים, ואפטר פארטי עם המבורגרים לכל החברים, אולי גם טורטיות, עוד נחליט לגבי זה, וזרים לראש לכל אורח! יו איזה יפההה זההה!!! ו... ו...". וואו. אתם מאמינים שכתבתי את זה בלי לנשום או לעצור? כי ככה זה מרגיש. המדרון החלקלק בו זוג צעיר מוצא את עצמו מרגע תחילת ההכנות לחתונה מגיע כל-כך מהר, וכמה שהוא חלק! ובדרך יש עוד המון עצות ורעיונות שתקבלו "מבחוץ", והשוואות לחתונה של הבת של השכנה ושל ההיא מהעבודה, וכמה שהיה יפה ומקורי ופתאום אתם מוצאים את עצמכם בחתונה יקרה להחריד, מוגזמת, ולא כל-כך אישית. נוט גוד, לפחות בעיניי. ולכן היום אני אתמקד באיך אפשר לשלב בין שני העולמות שאולי מתנגשים הכי הרבה אחד עם השני במהלך ההכנות לחתונה:

** הייחודי מול ה-(חכם)-כלכלי **

ולמה בעצם אני מציבה אותם זה מול זה? כי בששת חודשי החיפושים שלי עד כה (והיד עוד נטויה!) למדתי שעם כל הרצון הטוב, בעולם החתונות שני המרכיבים האלה לא תמיד מסתדרים, שלא לומר רבים אחד עם השני ללא הפסקה ומעיקים עליכם בזמנים שאמורים להיות כיפיים ורומנטיים והדבר הכי חשוב שאני חוזרת עליו כל הזמן: שלכם. כי בואו נודה בזה, בימינו, מרוב הרצון לעשות אירוע "אחר", "שונה" ו"שלנו", בסוף רוב האירועים נראים אותו דבר כמו כולם, בנאליים ובמקרים קיצוניים מרוב המאמץ גם יוצאים בטעם רע, ועם חור בכיס. אז איך, בשם ליל כל הכלולות, עדיין תצאו מהחתונה שלכם בתחושה שהיא הייתה שלכם, שהאורחים יזכרו וינצרו אותה בליבם לעד (או עד החתונה הבאה...) ויחד עם זאת, שפקיד הבנק הנחמד שלכם לא יהפוך לפקיד הוצאה לפועל, שידפוק בדלת חדר המלון ששכרתם בבוקר הכלולות עוד לפני שעבר לכם ההאנג-אובר?!

אז קבלו, במחיאות כפיים סוערות (ובסאונד של דיג'יי שמזמין חתן וכלה לרחבה), את רשימת ההמלצות והטיפים שלי לבחירת הלוקיישן לחתונה:

יעל רימון: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

(צילום: אתר www.weddingsbylilly.com)

** הבהרה: הטיפים\המלצות שאעניק בפוסט הזה ובבלוג בכלל הינן אישיות ומונעות מהטעם האישי שלי בלבד. מובן לי שהן אינן מתאימות לכל אחד ואינני מתיימרת שהן יתאימו, למרות זאת אני מקווה שכן יינתן כאן לפחות מענה חלקי לכל מתחתן פוטנציאלי, ששואף לארגן חתונה מדהימה וחכמה כלכלית לפי אמות המידה שלו **

בחירת המקום לאירוע:

שלושת האפשרויות שעומדות לפניכם הן: אולם\גן ממוסדים (כאלה שמגדירים את עצמם כ"מקום לחתונה"), אירוע במיקום "טבעי" (כל מקום שבו אין תשתיות לאירוע מסוג זה) ומקום אלטרנטיבי (מסעדה\גלריה\גן לאומי ועוד, שיש בהם תשתית בסיסית לאירוע אך הן אינם מגדירים את עצמם רק כמקום לחתונה ויש להם אג'נדה נוספת).

גן\אולם "רגילים"- זו הבחירה הבטוחה והנוחה ביותר ועל-כן גם הפופולרית ביותר בקרב המתחתנים. היתרונות של מקום כזה הם שהכל מגיע בחבילה אחת, שגם אם אפשר להכניס בה כמה שינויים והעדפות המסגרת תהיה סטנדרטית ובעצם החתונה של היום תראה פחות או יותר כמו החתונה של מחר, מחרתיים ועוד שבוע. ברורה לי הבחירה במקומות האלה ואני לחלוטין מכבדת אותה, אבל הפרט החשוב שצריך להבין לגביה היא שזו לאו דווקא הבחירה הזולה. ולמה? כי יש להם (להם = בעלי המקומות האלה) מונופול עליכם. "בחרתם בי? אתם צריכים רק את הקייטרינג שלי" , "אתם רוצים דיג'יי חיצוני ולא מהחבילה שאני מציע? אין בעיה, רק שזה לא שווה לכם" ועוד... במקומות האלה נוצרת עסקת-חבילה משתלמת לכאורה, אך חשוב לבדוק בצורה מדוקדקת את ה-"זכויות מול חובות" של שני הצדדים (אתם תופתעו לדעת פתאום כמה "חובות" יכולות להיות לכם!) ולוודא טרם החתימה על חוזה העבודה ביניכם כי כל הפרטים הראשוניים שבגללם הגעתם למקום, התאהבתם והחלטתם לבחור בו, יתקיימו גם בערב החשוב שלכם. אין דבר יותר מבאס מלגלות (כמו שקרה לאחת מחברותיי הטובות) כי המקרן המיוחד שקיים במקום (והובטח שיקרין את תמונותיה עם בעלה הטרי מסשן התמונות של הבוקר), התקלקל רק ערב קודם וכיוון שהוא לא היה "מעוגן" בחוזה בעלי המקום לא מיהרו לתקנו מה שגרם לעוגמת נפש גדולה כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם...

מיקום טבעי- אירוע על חוף הים, בשדה חרוש או בקרחת יער בהרי ירושלים, חלומי ככל שיהיה - יעלה בהתאם. אין מה לעשות, כדי להדליק את הר התבור באלפי נורות קטנות, צבעוניות וזוהרות, יחד עם מטבח שיוציא מתוכו מנות שף מדויקות וריהוט שיהפוך את המקום לחאן פרסי עתיק לערב אחד, צריך הרבה מאוד כסף. תאמינו לי, בדקתי את זה (טוב לא בדיוק את הקטע של ה"חאן הפרסי", אבל הבנתם...). הבחירה במיקום כזה תהיה סופר-דופר מקורית, אך גם כאן סעיף התקציב מהבהב כמו אותן נורות קטנות וצבעוניות (רק יותר כמו שלט ניאון צהוב זוהר) וקורא לכם להתפכח. אבל! אם יש בבעלותכם או בבעלות מכר כלשהו שטח, שיש בו תשתיות שניתן לנצל (נקודות חשמל\מים, אפשרות להצללה לאירוע יום וכו') יש עוד תקווה! בעצם במיקום כזה צריך לבחון האם יש לכם עם מה לעבוד מבחינת תשתית, או שצריך להתחיל בו מאפס, זה מה שייקבע אם יתאפשר לכם לערוך את האירוע או לא. אצלנו למשל, הייתה קיימת אפשרות מדהימה של עריכת החתונה בשדה הבתולי והמקסים של קרובי משפחה. אממה? אין-שם-כלום! אפילו נקודות המים שהיו שם בעבר כבר לא מי יודע מה שמישות ולא משנה איך סובבנו את זה היה ברור לנו שכדאי שנרד מהעץ עליו טיפסנו, ויפה שעה אחת קודם. חתונה ייחודית אבל גם חכמה-כלכלית, זוכרים?

מקום אלטרנטיבי- זהו סעיף ההפתעה בעיניי. אני חושבת שרבים מאיתנו לא מודעים לכמה מקומות מהסוג הזה קיימים ממש מתחת לאפינו ומשלבים מקוריות בבחירת המקום אל מול עלויות סבירות בהחלט. ראו הוזהרתם: מקום מסוג זה דורש חיפושים נרחבים, לעיתים מתישים (שישה חודשים של חיפושים כבר אמרתי?), וכמובן שגם כאן ישנן הגבלות שצצות מתוקף היותו מקום "אחר" ולא לחתונות בלבד. אבל למה בכל זאת הבחירה הזו שווה בדיקה? כי היא שווה כסף! כלומר חסכון בכסף, ובשביל זה התכנסנו כאן, לא? מסעדות, גלריות, משתלות, חוות סוסים ועוד, הן רק חלק קטן מן האפשרויות שקיימות בקטגוריה הזו. אין ספק ושלא תטעו, לפעמים המקומות האלה יגרמו להורים\אורחים שלכם להרים גבה ולשאול אם אתם מרגישים טוב היום, אבל חישבו על זה כך: זה רק כי הם כל-כך מיוחדים ואחרים שהם מעולם לא לקחו אותם בחשבון כמקומות לחתונה! אבל זה כמובן לא אומר שזה יגרע ממידת ההנאה שלכם ושלהם מהיום עצמו, שכזכור אמור להיות מוקדש בראש ובראשונה לכם. טווחי המחירים להשכרה במקומות מהסוג הזה גמישים למדי ו\או במקום כמו מסעדה או קייטרינג שיש להם מקום משלהם אין צורך בתשלום על השכרת המקום אלא רק על מחיר המנה שמוגשת מן הסתם ממטבח המקום. בחישוב מהיר, במקום שתהיה בו התשתית הבסיסית של חשמל, מים, שירותים תקבלו בסיס כלכלי טוב לתכנן עליו את שאר הצרכים לאירוע (קייטרינג אם צריך, תאורה והגברה, די-ג'יי וכו'), לא תזדקקו לגנרטור\עוקב מים ועוד שהם המייקרים המרכזיים הקיימים בעת עריכת האירוע במקום ללא תשתיות, וכן לא תאלצו לבחור בחבילת "הכל כלול" אשר לעיתים מנפחת את הוצאות האירוע בגלל דברים בהם אתם לא מעוניינים מלכתחילה והייתם מוותרים עליהם אך הם "שווים" כי הם כבר בחבילה.

מה קיבלתי ומה אני צריך להוסיף:

מצאתם את המקום שלכם? בשעה טובה! עכשיו אפשר להניח רגל על רגל ולחכות ליום חתונתכם הקרב ובא... נראה לכם?! ברוב המקרים, בחירת המקום לאירוע היא רק המקפצה אל עבר שאר הבחירות שעליכם לעשות לקראתו, אז מה עוד חשוב לבדוק ולזכור:

קראו טוב-טוב את החוזה מול המקום לפני החתימה עליו ווודאו שגם הסעיפים שנראים ברורים מאליהם בשטח מצוינים על-גבי הנייר. סעיף זה תקף לגבי שלושת הקטגוריות למקומות שמניתי קודם, כשהוא משתנה לפי איך שתבחרו להפיק את האירוע (לבד\בעזרת מפיק\בעזרת המפיק מטעם המקום ועוד). רוצים דוגמא? בבקשה: מאווררים. הכי סטנדרטי בעולם, למה שלא יהיו מאווררים אם המרפסת של המסעדה בה אתם מתחתנים לא מאווררת מספיק בחודשי הקיץ (ואתם הרי מתחתנים ביוני)? כי זה עולה כסף! מאוורר הוא דוגמא קלאסית לפריט נחוץ בחתונת קיץ, אך הוא לא חייב להיות מעוגן בחוזה אם לא תעמדו על-כך, מה שעלול לגרום לכך שלא יהיו לכם מאווררים ביום האירוע וזה עלול להיות לא נעים, לא נעים בכלל. רוצים עוד דוגמא? בר משקאות. כל מקום מתייחס למושג ה"בר" בצורה קצת שונה: באחד מוגשים רק מים ולימונדה, בשני רק מים ומים עם לימון, בשלישי מים, מים עם לימון, מים עם נענע ולימונענע וברביעי מוסיפים לכם בר קפה בהגשה עצמית, אבל בלי המים עם הנענע. מבלבל לא? לכן כשאתם ניגשים לחתום על החוזה, גם כאן, חשוב להבין מה אתם מקבלים מהבר של אותו מקום, על-מנת שתוכלו להשלים את החסר מול ספק חיצוני אחר כגון הקייטרינג\בר חיצוני\קנייה עצמית. הרשימה כמובן יכולה להמשיך עוד ועוד, הנקודה היא שחשוב לקרוא את כל החוזה, פעמיים, ואת כל הנקודות הקטנות שקיימות בו כדי לוודא שכל הזכויות שלכם והדברים שעקרוניים לכם יהיו מעוגנים בו.

דרשו לראות את מקום האירוע לפחות פעם אחת בזמן אירוע אמיתי (לא שלכם, כן?). זה אולי נשמע טריויאלי, אבל אין מצב שאתם סוגרים מקום לאירוע הכי חשוב בחייכם מבלי לראות אותו פועל. אז אם המקום הוא מקטגוריה מס' 1, זה קל, שאלו מתי ניתן להגיע לראות חתונה ושאלו גם אם היא תהיה דומה באופיה לאופי החתונה שאתם מעוניינים בה (אין טעם להגיע לראות גן אירועים בחתונת צהריים כשאתם מתחתנים בערב), במקום מקטגוריה מס' 2 כנראה לא קורים הרבה אירועים אם בכלל, אבל אם ראיתם פעם אחת את המקום ביום ואהבתם, אבל האירוע הוא בערב, חשוב להגיע בשעות חשוכות למקום כדי להבין לעומק מה הם הצרכים שלכם מהמקום בתנאים שבהם יתקיים האירוע. במקום מקטגוריה מס' 3 בקשו גם-כן להגיע לחתונה\אירוע אחר, בשעה שבה תרצו אתם לערוך את החתונה שלכם וחפשו שם את נקודות ההשקה לאירוע שלכם, גם אם נפלת על כנס שיווק ומכירות שקר כלשהו כי זה מה שקורה כרגע בגלריה שאתם בודקים, סביר שיהיה דברים דומים מתוקף זה שהמקום הוא אותו מקום...

בדקו המלצות של זוגות אחרים על המקום. היום, עם שפע המידע באינטרנט ושלל הבלוגים והאתרים העוסקים בנושא החתונות (כדוגמת "הסדרנית" שלנו), אין מצב שלא תצליחו למצוא מידע על כל מקום בארץ, נידח ככל שיהיה. הסיבה היחידה שאולי זה כן יקרה תהיה אם המקום שלכם חדש או נכלל בקטגוריה של המקומות ה"טבעיים", אבל גם אז ניתן לבדוק באתרי רשות שמורות הטבע, קק"ל ועוד על ההיסטוריה של המקום ונקודות שחשוב לדעת לגביו. חישבו על הדברים שחשובים לכם (האם יש חדר חתן-כלה? איך נראית החופה שהמקום מספק ללא עלות נוספת? איך היה מנהל האירוע?) ושאלו את אותם אנשים שעשו זאת לפניכם (שהם שועלים למודי קרבות), שבמקרה הטוב ירעיפו מילות-שבח על המקום הרצוי ובמקרה הפחות טוב יגידו לכם להתרחק ממנו כמו אש. בקטנה... ולא, אל תיקחו מהמקום את מספר הטלפון של "הזוג שהתחתן אצלנו לפני שבועיים ונורא ממליץ", זה הבן-דוד של הבעלים והוא בכלל התחתן בקפריסין...

הרשימה הזו יכולה עוד להמשיך, אבל אני חושבת שכיסיתי את הנקודות העיקריות שיש לתת עליהן את הדעת בתחילת הדרך למציאת המקום לחתונה שלכם. אם יש לכם טיפים נוספים, סיפורים מצמררים על איך "לא" לבחור מקום או המלצות על המקום שלכם, אנא כתבו זאת בתגובות ושתפו את כולנו, הרי אנחנו כולנו באותה ביצה :-)

יצירת קשר
התקשרו
1700-70-20-28